среда, 13 ноября 2013 г.

Психодіагностичні методики для визначення підліткової агресії

                           ОПИТУВАЛЬНИК БАССА-ДАРКИ

Інструкція:
«Діти, зараз вам буде запропонований опитувальник, який стосується діагностики вашої агресивності. Старайтеся відповідати чесно і правдиво, тут немає правильних чи неправильних, хороших чи поганих відповідей. Над запитаннями довго не думайте.
На бланку для відповідей зверху запишіть своє прізвище, ім’я та клас. Відповідаючи на запитання, записуйте його номер і відповідайте «так», якщо ви згідні із твердженням, чи «ні» – якщо не згідні.»

1.Часом я не можу справитися з бажанням завдати шкоду іншим.
2. Іноді розпускаю плітки про людей, яких не люблю.
3. Я легко збуджуюсь, але швидко заспокоююсь.
4. Якщо мене не попросять по-доброму, я не виконаю прохання.
5. Я не завжди отримую те, що маю отримати.
6. Я знаю, що люди говорять про мене за моєю спиною.
7. Якщо я не схвалюю поведінку друзів, я даю їм це відчути.
8. Коли мені трапляється обманути когось, мене “гризе” совість.
9. Мені здається, що я не здатний вдарити людину.
10. Я ніколи не збуджуюсь настільки, щоб кидатися предметами.
11. Я завжди поблажливий до чужих недоліків.
12. Якщо мені не подобається встановлене правило, мені хочеться порушити його.
13. Інші вміють майже завжди користуватися благоприємними обставинами.
14. Я тримаюсь обережно з людьми, які відносяться до мене якось більш дружньо, ніж я очікував.
15. Я часто, буває, не погоджуюся з людьми.
16. Іноді мені в голову приходять думки, яких я соромлюсь.
17. Якщо хтось першим вдарить мене, я не відповім йому.
18. Коли я дратуюсь, я хлопаю дверима.
19. Я більше дратівливий ніж здається.
20. Якщо хтось уявляє з себе начальника, то я завжди іду йому наперекір.
21. Мене трохи засмучує моя доля.
22. Я думаю, що багато людей не люблять мене.
23. Я не можу стриматися від суперечки, якщо люди не згідні зі мною.
24. Люди, які уникають роботи, повинні відчувати почуття провини.
25. Той, хто образив мене та мою сім’ю, напрошується на бійку.
26. Я не здатний на грубі жарти.
27. Я відчуваю злість, коли наді мною насміхаються.
28. Коли люди видають себе за керівників, я роблю все, щоб вони не зазнавалися.
29. Майже кожен тиждень я бачу когось, хто мені не подобається.
30. Багато людей заздрять мені.
31. Я вимагаю, щоб люди поважали мене.
32. Мене пригнічує те, що я мало роблю для своїх батьків.
33. Люди, які постійно виводять вас з себе варті того, щоб їх вдарили по носі.
34. Я ніколи не буваю сумним від злості.
35. Якщо до мене відносяться гірше, ніж я того заслуговую, я не зворушуюсь.
36. Якщо хтось виводить мене з себе, я не звертаю уваги.
37. Хоч я і не показую цього, я іноді заздрю.
38. Іноді мені здається, що наді мною сміються.
39. Навіть якщо я злюсь, я не звертаюся до “сильних” виразів.
40. Мені хочеться, щоб мої гріхи були відпущені.
41. Я рідко даю здачі, навіть якщо хтось вдарить мене.
42. Коли трапляється не по-моєму, я іноді ображаюсь.
43. Іноді люди дратують мене однією своєю присутністю.
44. Немає людей, яких би я по-справжньому ненавидів.
45. Мій принцип: “Ніколи не довіряти чужакам”.
46. Якщо хтось дратує мене, я готовий сказати все, що я про нього думаю.
47. Я роблю багато такого, про що потім жалкую.
48. Якщо я розізлюсь, я можу вдарити когось.
49. З дитинства я ніколи не проявляв спалахів гніву.
50. Я часто відчуваю себе як порохова бочка, готова спалахнути.
51. Якби всі знали, що я відчуваю, мене б рахували людиною, з якою нелегко працювати.
52. Я завжди думаю про те, які таємні причини примушують людей робити щось приємне для мене.
53. Коли на мене кричать, я починаю кричати у відповідь.
54. Невдачі засмучують мене.
55. Я б’юся не рідше і не частіше, ніж інші.
56. Я можу згадати випадки, коли я був такий злий, що хапав першу ж річ та кидав її.
57. Іноді я відчуваю, що готовий перший почати бійку.
58. Іноді я відчуваю, що життя поступає зі мною несправедливо.
59. Раніше я думав, що більшість людей говорить правду, але зараз я в це не вірю.
60. Я сварюся лише зі злості.
61. Коли я чиню неправильно, мене гризе совість.
62. Якщо для захисту своїх прав мені потрібно застосувати фізичну силу, я її застосовую.
63. Іноді я виражаю свій гнів тим, що стукаю по столу кулаком.
64. Я буваю грубий по відношенню до людей, які мені не подобаються.
65. В мене немає ворогів, які б хотіли мені нашкодити.
66. Я не вмію поставити людину на місце, навіть якщо вона на це заслуговує.
67. Я часто думаю, що жив неправильно.
68. Я знаю людей, які здатні довести мене до бійки.
69. Я не засмучуюсь із-за дрібниць.
70. Мені рідко приходить в голову, що люди роблять спроби розізлити мене.
71. Я часто тільки погрожую людям.
72. Останнім часом я став занудою.
73. В суперечці я часто підвищую голос.
74. Я намагаюся приховувати своє погане ставлення до людей.
75. Я краще погоджуся з чимось, ніж стану сперечатися.
Процедура обрахування та аналізу:
Відповіді оцінювалися по восьми шкалам таким чином:
Фізична агресія: «так»=1, «ні»=0: 1, 25, 31, 41, 48, 55, 62, 68
і «ні»=1, «так»=0— 9 та 7 твердження.
Непряма агресія: «так»=1, «ні»=0: 2, 10, 18, 34, 42, 56, 63
і «ні»=1, «так»=0 — 26 та 49.
Дратівливість: «так»=1, «ні»=0: 3, 19, 27, 43, 50, 57, 64, 72
і «ні»=1, «так»=0: 11,35,69.
Негативізм: «так»=1, «ні»=0: 4, 12, 20, 28
і «ні»=1, «так»=0 — 36.
Образа: «так»=1, «ні»=0: 5,13, 21, 29, 37,44, 51, 58.
Підозрілість: «так»=1, «ні»=0: 6, 14, 22, ЗО. 38, 45, 52, 59.
Вербальна агресія: «так»=1, «ні»=0: 7, 15, 23, 31, 46, 53, 60, 71, 73
і «так»=0, «ні»=1: 33, 66, 74,75.
Почуття провини: «так»=1, «ні»=0: 8, 16, 24, 32, 40, 47, 54, 61,67.
Сума індексів 1,2,7 дає загальний індекс агресивності (ІА), 1,3,7 - показує рівень агресивної мотивації, а сума індексів 6 і 5 -індекс ворожості (ІВ).
Нормою агресивності є величина її індекса, яка дорівнює 21+/- 4 , а ворожості 5-7+/- 3.


 Методика визначення інтегральних форм комунікативної агресивності   (В.В.Бойко).
Призначення:
 Відмінністю даної методики є не тільки доступність, але і широта та інтегральність діагностичного діапазону. Крім тонких форм проявів агресивності і потреби в ній, вона дозволяє визначити і ступінь агресивного зараження, і здібність до гальмування, і способи переключення агресивності.

Інструкція. У бланку для відповідей поряд з номером думки проставте свої відповіді у формі «так» чи «ні».

Опитувальник:
1.                Інколи я несподівано «вибухаю» злістю, гнівом.
2.                Якщо я бачу, що моє роздратування або злість передається  іншим, то звичайно тут же беру себе в руки.
3.                Щоб позбавлятися від злості, що накопичилася, я придумав собі особливий ритуал: (б'ю подушку, боксую в стінку, бігаю навколо будинку і т.п.)
4.                На роботі я звичайно стримуюся, а удома буваю нестриманим.
5.                Іноді я розумію, що викликаю у кого-небудь злість, роздратування, але мені важко змінити  свою поведінку або я не хочу цього робити.
6.                Якщо мені грубіянять, я, як правило, стримуюся і не допускаю різкості.
7.                Іноді я чесно признаюся собі: я погана людина.
8.                Варто мені розсердитися, як я добиваюся свого від оточуючих.
9.                Нерідко я виявляюся залученим в яке-небудь протиборче угрупування.
10.            Час від часу мене немов тягне посваритися з ким-небудь.
11.      Я часто розплачуюся за свою різкість або грубість.
12.      Часто яка-небудь дрібниця виводить мене з себе.
13.      Розсердившися, я можу ударити кого-небудь (дитину, партнера).
14.      Відчуваючи прилив злості, я можу розрядитися на неживих предметах (б'ю кулаком об стіл, що-небудь ламаю, б'ю посуд).
15.      Я дозволяю собі злість або гнів там, де мене ніхто не знає.
16.      Я думаю, що мій характер - не подарунок.
17.      Якщо хто-небудь з колег погано озиватиметься про мене, я викажу йому все, що думаю про нього.
18.      Бувають хвилини, коли я ненавиджу або зневажаю себе.
19.      Щоб примусити себе зробити що-небудь важке або складне, мені іноді треба себе добре розсердити.
20.      бувало так, що я виявлявся членом нехорошої компанії (угрупування).
21.      Звичайно, коли я посварюся з ким-небудь, мені стає легше.
22.      Деякі люди ображаються на мене за мою різкість або злість.
23.      Коли я дуже втомлююся, легко можу розсердитися, вийти з себе.
24.      Моя злість звичайно швидко проходить, якщо той, хто її викликав, вибачається або визнає свою неправоту.
25.      Мені вдається гасити роздратування і інші напружені стани в активному відпочинку -в спорті, туризмі, культурних заходах.
26.      Буває, я з'ясовую відносини з продавцем або клерком на підвищених тонах.
27.      У мене гостра мова, мені палець в рот не поклади.
28.      Я звичайно легко «заводжуся», коли стикаюся з грубістю, агресивністю або злістю оточуючих.
29.      Багато що з того поганого, що трапилося зі мною в житті, я напевно заслужив.
30.      Злість найчастіше допомагає мені в житті.
31.      Я часто лаюся в чергах.
32.      Іноді мені говорять, що я злюся, але я цього не помічаю.
33.      Переживання злості або гніву явно шкодить моєму здоров'ю.
34.      Іноді я починаю злитися ні з того ні з цього.
35.      Якщо я розсерджуся, то найчастіше відходжу майже миттєво.
36.      .Щоб заспокоїти нервову систему, я часто спеціально починаю займатися якою-небудь справою (читання, телевізор, господарські турботи, професійна робота).
37.      У транспорті або магазині я буваю більш агресивний, ніж на роботі.
38.      Я людина різка або дуже категорична.                      
39.      Якщо хто-небудь зло жартуватиме наді мною, я швидше за все поставлю його на місце.
40.      Я часто злюся на себе з якого-небудь приводу.
41.      У спілкуванні вдома я часто спеціально додаю своїй особі суворий вираз.
42.      Якби знадобилося піти на барикади, я б пішов.
43.      Звичайно моя злість дає мені імпульс активності.
44.      Я декілька днів переживаю наслідки того, що не зміг стриматися від злості.
45.      Бувають моменти, коли мені здається, що я всіх ненавиджу.
46.      Коли я відчуваю прилив злості або агресії, то часто йду абикуди, щоб нікого не бачити і не чути.
47.      Я часто заспокоюю себе тим, що зриваю зло на речах кривдника.
48.      Іноді в транспортній штовханині або в черзі я буваю такий агресивний, що потім мені стає ніяково за себе.
49.      Я часто буваю незговірливим, упертим, неслухняним.
50.      Я легко порозуміюсь з людьми, які провокують грубість або злість.
51.      Якщо Бог коли-небудь покарає мене за мої гріхи, то це буде заслужено.
52.      Щоб вплинути на оточуючих, я часто лише зображаю гнів або злість, але глибоко непереживаю, не випробовую цих станів.
53.      Я б взяв участь в стихійному мітингу протесту, щоб відстоювати разом зі всіма свої насущні інтереси.
54.      Після спалаху роздратування, злості я звичайно добре почуваю себе якийсь час.
55.      Моя дратівливість негативним чином позначалася на відносинах з близькими або друзями.

Обробка даних:
Опитувальник дозволяє вивести «індекс агресії» з урахуванням 11 параметрів, кожний з яких оцінюється окремо в інтервалі від нуля до 5 балів. За кожну відповідь, відповідну ключу, нараховується один бал; чим вище оцінка, тим більше виявляється вимірюваний показник агресивності.


·        Спонтанність агресії:                                +1   +12   +23   +34   +45
·        Нездатність гальмувати агресію:            -2   +13   -24   -35   -46
·        Невміння перемикати агресію на
·        діяльність або неживі об'єкти:              -3   -14   -25   -36   -47
·        Анонімна агресія:                           +4  +15   +26   +37   +48
·        Провокація агресії у
·        оточуючих:                                       +5   +16   +27   +38   49
·        Схильність до відображеної
·        агресії:                                                -6  +17  +28  +39  -50
·        Аутоагреcія:                                    +7   +18   +29   +40   +51
·        Ритуалізація агресії:               +8   +19   +30   +41   +52
·        Задоволення від агресії:                +10   +21   +32   +43   +54
·        Розплата за агресію:                      +11   +22   +33   +44   +55

Інтерпретація даних:
Відсутність або дуже низький рівень агресії (від 0 до 8 балів) звичайно свідчить про нещирість відповідей респондента, його прагнення відповідати соціальній нормі. Такі показники зустрічаються у людей з пониженою самокритичністю і завищеними домаганнями.
Невисокий рівень агресії (9-20 балів) спостерігається у більшості опитуваних. Він звичайно обумовлений спонтанною агресією  і  зв'язаний з невмінням перемикати агресію на діяльність і неживі об'єкти (у цьому, можливо, немає необхідності).
Середній рівень агресії (21-30 балів) звичайно виражається в спонтанності, деякій анонімності і слабкій здібності до гальмування.
Підвищений рівень агресії (від 31 до 40 балів). До атрибутів, характерних для її середнього рівня, звичайно додаються показники розплати, провокації.
Дуже високий рівень агресії (41 і більш балів) пов'язаний з отриманням задоволення від агресії, перейняттям агресії у натовпу, провокацією агресії у оточуючих.


2 комментария:

  1. які ще психодіагностичні мктодики для визначення рівня агресивності ви можете порекомендувати???

    ОтветитьУдалить
  2. можете звернути увагу на методику Асінгера "Оцінка агресивності у спілкуванні" .

    ОтветитьУдалить